معیارهای انتخاب یک بارکدخوان مناسب

/ / بلاگ
معیار انتخاب یک بارکد مناسب

در این مقاله قصد داریم یک راهنمای سریع برای انتخاب بارکدخوان به شما ارائه داده و در آن از معیارهای انتخاب یک بارکدخوان مناسب صحبت کنیم. در دنیای پر سرعت و دیجیتال امروزی، بارکدها در همه جا حاضر شده اند و کاربردهای خود را در صنایع مختلف مانند خرده فروشی، تدارکات، مراقبت های بهداشتی و تولید پیدا کرده اند. بارکدخوان ها نقش مهمی در اسکن و رمزگشایی یکپارچه این بارکدها ایفا می کنند که این موضوع آنها را به ابزاری ضروری برای مشاغل تبدیل می کند.

با این حال، با گزینه های متعدد موجود در بازار، در نظر گرفتن معیارهای خاصی هنگام انتخاب یک بارکدخوان مناسب مهم است. اگر شما نیز به دنبال خرید بهترین جنس بازار برای کسب و کارتان بوده اما از ویژگی‌های یک بارکد خوان درجه یک باخبر نیستید، پس حتما تا آخر محتوا همراه ما باشید.

در ادامه ضمن معرفی بارکد خوان و انواع آن، فاکتورهای کلیدی را که باید هنگام انتخاب بارکدخوان مورد توجه قرار گیرد، مورد بحث قرار داده ایم.

معرفی بارکد خوان و کاربرد آن

از بارکد‌ها عموما برای رمزنگاری‌ و ثبت اطلاعات محصول به صورت رمز استفاده استفاده می‌کنند تا به بوسیله بارکد خوان به راحتی خوانده شود. اطلاعات مربوط به هر کالا در یک سیستم نرم‌افزار‌ی ثبت می‌شود و این اطلاعات شامل قیمت، سیستم انبارداری و غیره می‌شود.

دستگاه-بارکد-خوان

به طور کلی دو دسته اصلی بارکد با نام‌های بارکدهای خطی و بارکد دوبعدی داریم و اطلاعات ذخیره شده در هر بارکد بسته به نیاز کسب و کارها و نوع سیستم می‌تواند ساده یا پیچیده باشد. مثلاً حجم اطلاعات ذخیره شده در بارکدهای دو بعدی بسیار بیشتر از بارکدهای خطی است. شناخته ترین بارکد دوبعدی را تقریباً همگی می‌شناسید، QR کدهایی که این روزها همه جا مشاهده می‌شوند!

بارکدخوان دستگاهی است که اطلاعات ذخیره شده در بارکدها را رمزگشایی می‌کند و در سیستم نرم‌افزاری ذخیره می‌کند. شیوه کار بارکد خوان به این صورت است که با تاباندن نور قرمز به خط‌های سیاه و سفید بارکد اطلاعات موجود در آنها را اسکن کرده و در سیستم نشان می‌دهد.

عموما بارکداسکنرها به چهار نوع تقسیم می‌شوند که در ادامه به تفکیک کاربرد هریک را بررسی‌ می‌کنیم.

انواع بارکد اسکنر

بارکد خوان قلمی

این نوع محصول به شکل قلم و خودکار طراحی شده‌اند و نوک آنها حسگر حساس به نور قرار دارد. نوک این دستگاه روی میله‌های بارکد کشیده و بارکد خوانده می‌شود. این نوع بارکد اسکنر معمولا ارزان قیمت هستند و برای کسب و کارهای تازه یا انبارها بسیار کاربردی‌اند.

این اسکنر برای اسکن بارکدها به فعال سازی دستی نیاز دارد. بارکدخوان های قلمی معمولاً در بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، جایی که متخصصان پزشکی باید به سرعت مچ‌بندهای بیمار یا برچسب‌های دارو را برای شناسایی و ردیابی اسکن کنند. آنها همچنین به دلیل مقرون به صرفه بودن و سهولت استفاده معمولاً در مدیریت موجودی در مشاغل کوچک نیز استفاده می شوند.

بارکدخوان قلمی

بارکد خوان لیزری

این نوع بارکدخوان را می‌توان محبوب‌ترین بارکد خوان موجود در بازار دانست. این دستگاه توانایی اسکن بارکد از فاصله 15 الی 80 سانتی‌متری دارد و برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی که در نقطه فروش صورتحساب را به مشتری ارائه می‌دهند کاربرد بسیاری دارد.

بارکدخوان لیزری

بارکد خوان CCD

این نو اسکنر بر خلاف دستگاه های لیزری و قلمی متکی به نور داخلی نیستند و دقت بالایی هم دارند. در بارکد خوان سی‌سی‌دی حسگرهای نوری در یک ردیف قرار گرفته‌اند که باهم مانند یک حسگر حساس به نور واحد عمل می‌کنند. برای فروشگاه‌ها و کسب و کارهایی که از نزدیک با بارکد کالا تماس دارند گزینه خوبی است و کاربرد بسیاری دارد.

بارکد خوان CCD

از مهم‌ترین کاربردهای انواع‌ این کالاها می‌توان به مدیریت دارایی‌ها و اموال، کنترل موجودی کالاها، مدیریت فعالیت‌ها و عملیات انبار، ردیابی محصولات و غیره اشاره کرد.

بیشتر بدانید: بارکد خوان های مناسب برای فروشگاه کدامند؟

بارکدخوان ثابت

اسکنرهای بارکد ثابت که به عنوان اسکنر ارائه نیز شناخته می شوند، به گونه ای طراحی شده اند که برای اسکن مداوم در یک موقعیت ثابت نصب یا قرار داده شوند. آنها معمولاً در باجه‌های تسویه‌حساب در سوپرمارکت‌ها یا در کیوسک‌های خودفروش دیده می‌شوند و به مشتریان اجازه می‌دهند خودشان اقلام را اسکن کنند. اسکنرهای ارائه همچنین در عملیات تولیدی مورد استفاده قرار می گیرند، جایی که اسکن با سرعت بالا برای شناسایی و ردیابی محصول مورد نیاز است.

بارکدخوان های دو بعدی

اسکنرهای بارکد دوبعدی قادر به خواندن بارکدهای خطی سنتی و کدهای دو بعدی پیچیده تر هستند. این اسکنرها به طور گسترده در صنایعی مانند مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل و تدارکات استفاده می شوند، جایی که داده های پیچیده نیاز به کدگذاری و ضبط دارند. اسکنرهای بارکد دوبعدی این قابلیت را دارند که اطلاعات بیشتری را در یک فضای محدود ثبت کنند و برای کاربردهایی که نیاز به ذخیره سازی گسترده داده دارند، مناسب هستند.

نکات خرید و انتخاب یک بارکدخوان مناسب

نکات خرید و انتخاب یک بارکدخوان مناسب

برای خرید و انتخاب بارکد خوان مناسب هر محیط لازم است نکاتی را بدانید و طبق آنها انتخاب خود را انجام دهید تا در نهایت از بارکد خوان نهایت رضایت را داشته باشید. به همین منظور مواردی که ممکن است برای انتخاب بهتر کمک‌تان کند را بیان می‌کنیم.

● آیا بارکدخوان با زیرساخت های کسب و کار شما سازگار است؟

اولا سازگاری بسیار مهم است. بارکدخوان ها در انواع مختلفی از جمله دستی، ثابت و بی سیم موجود هستند. بارکد خوان انتخابی باید با زیرساخت های موجود محل کسب و کار، سیستم های نرم افزاری و دستگاه های تلفن همراه مورد استفاده کارمندان سازگار باشد. قابلیت‌های یکپارچه‌سازی، مانند اتصال USB، بلوتوث یا Wi-Fi نیز باید ارزیابی شوند.

● بارکد خوان را برای چه محیطی خریداری می‌کنید؟

برخی از انواع بارکد خوان در نور طبیعی آفتاب و نور کم به خوبی‌ اسکن کرده و اختلالی در فرآیند خواندن پیش نمی‌آید. پس اگر در شرایط محیطی نور کم کار می‌کنید حتما از این نوع بارکد خوان‌ها خریداری کنید تا کارها به خوبی پیش رفته و از این نظر مشکلی پیش نیاید.

● از بارکدخوان هرچند وقت یک‌بار و به چه میزان استفاده می‌شود؟

خیلی مهم است که چه مدت با دستگاه کار می‌کنید‌. اگر کار طولانی مدت دارید لازم است ملاحظاتی مانند قدرت باتری و بی‌سیم بودن بارکد خوان رعایت شوند. برخی از بارکد ریدرها قادر هستند 60 تصویر در ثانیه و حتی بیشتر را اسکن کنند. بنابراین اگر نیاز به اسکن صدها یا هزاران بارکد در طول روز دارید حتما باید یک دستگاه قوی و باکیفیتی تهیه کنید که روند کار کند نشود.

● با چه نوع سمبولوژی بارکدی کار می‌کنید؟

اسکنرهای یک بعدی قادر به اسکن بارکدهای دو بعدی نیستند در حالی که از نوع دو بعدی می‌توانند هم تک خطی و هم دوبعدی را اسکن کنند و اگر بارکدهای ناقص و کم‌رنگ دارید لازم است محصولی انتخاب کنید که توانایی‌ اسکن این مدل بارکدها را داشته باشد. با توجه به نیاز یک مدل از دستگاه های فوق را انتخاب و خرید بارکد خوان مناسب را انجام دهید.

● بارکد را از چه فاصله‌ای استفاده می‌کنید؟

این محصولات به دو مدل بی‌سیم و سیمی دسته‌بندی می‌شوند. اگر ابعاد، وزن و موقعیت کالا برای شما محدودیت ایجاد نکنند می‌توانید از انواع سیم‌دار استفاده کنید و اگر از لحاظ موارد ذکر شده محدودیت دارید لازم است اسکنر بی‌سیم تهیه کنید. البته برد و حافظه های بیسیم هم با هم متفاوت است که باید طبق کاربردی که از آن انتظار دارید، یک نوع را انتخاب کنید. مثلاً برای انبارهای بزرگ با کالای زیاد نیاز است یک اسکنر با حافظه قوی خریداری کنید.

معیار انتخاب بارکدخوان

● آیا در طولانی مدت قصد استفاده از RFID دارید؟

امروزه فناوری‌های زیادی در خدمت بشر آمده‌اند و NFC و RFID دو نمونه از آنها هستند. به همین دلیل ابزارهای موجود در بازار هم به طبع از فناوری‌ها به روز رسانی شده‌اند‌. مثلاً برخی از اسکنر‌ها هستند که علاوه بر بارکد امکان خواندن تگ‌های NFC و RFID را هم دارند. حتی می‌توان ماژول خواندن RFID را به اسکنرها اضافه کرد. بنابراین اگر در آینده قصد تغییر سیستم شناسایی و ردیابی خود به RFID را دارید برای بهینه‌سازی در هزینه‌های آتی می‌توانید از این نوع اسکنرها خریداری کنید.

● رطوبت و دمای محیط چقدر است؟

اگر در محیط‌های مرطوب و آلوده بارکد اسکن می‌کنید لازم است در محدوده ای‌پی اسکنر باشد‌. ای‌پی در واقع یک نشانگر عددی دو رقمی است که رقم اول نشانه مقاومت در برابر ذرات جامد گرد و غبار و رقم دوم نشانه درجه حفاظت در برابر نفوذ آب است و رتبه بندی عدد اول بین یک تا شش (از کمترین مقاومت به بیشترین) است و عدد دوم بین یک تا هشت است. مهم است دمای محیطی که در قرار است آنجا از اسکنر استفاده کنید در محدوده دمایی باشد که روی دیتاشیت اسکنر ثبت شده است. در این صورت می‌توانید بدون مشکل بارکدها را قرائت کنید. اکثر اسکنرها می‌توانند در محدوده دمایی منفی 20 تا مثبت 70 درجه بارکد قرائت کنند.

● پایه و نگهدارنده نیاز دارید؟

این محصولات لوازم جانبی زیادی دارند که می‌توانید طبق نیاز هر یک را خریداری کنید. از مهم‌ترین اکسسوری های مورد نیاز هر اسکنری پایه نگهدارنده است. پایه علاوه بر اینکه اسکنر را از آسیب و ضربه حفاظت می‌کند می‌تواند با فعال شدن حالت اتوماتیک بدون در دست گرفتن عمل خواندن را انجام دهد.

● آیا دوام بارکد خوان با شغل شما سازگار است؟

در نظر گرفتن دوام و استحکام بارکدخوان برای مشاغلی که در محیط‌های سخت کار می‌کنند یا جایی که دستگاه به طور مداوم در معرض دست زدن است، بسیار مهم است. هنگام انتخاب بارکدخوان باید ساختار محکم، مقاومت در برابر گرد و غبار، آب و شوک و درجه IP بالا (محافظت از نفوذ) را در نظر گرفت.

استفاده از بارکدخوان آسان است؟

● استفاده از بارکدخوان آسان است؟ بارکد خوان متناسب با ارگونومی است؟

همچنین سهولت استفاده و ارگونومی از عوامل ضروری برای اطمینان از استفاده کارآمد و رضایت کاربر هستند. بارکدخوان باید دارای یک رابط بصری، دکمه‌ها یا ماشه‌های قابل اجرا به راحتی و طراحی سبک وزنی باشد که فشار و خستگی را برای کاربران به حداقل می‌رساند، مخصوصاً در سناریوهایی که مجبور هستند حجم بالایی از اسکن بارکد را پردازش کنند.

● توجه به عمر باتری و گزینه های شارژ بارکدخوان

معیار دیگری که باید در نظر بگیرید، عمر باتری و گزینه های شارژ است. بارکدخوان هایی که می توانند برای مدت طولانی بدون شارژ مجدد مکرر کار کنند، ترجیح داده می شوند، به خصوص در سناریوهایی که تحرک لازم است. در دسترس بودن گزینه‌های شارژ متعدد، مانند USB، آداپتورهای دیواری یا ایستگاه‌های اتصال، می‌تواند انعطاف‌پذیری استفاده را بیشتر کند.

● آیا بارکدخوان انتخاب شده گارانتی دارد؟

خریداران باید پشتیبانی فنی و گارانتی ارائه شده توسط سازنده یا تامین کننده بارکدخوان را ارزیابی کنند. کمک فنی سریع و مطمئن می تواند زمان خرابی را به حداقل برساند و از اختلال در عملیات تجاری جلوگیری کند. یک ضمانت نامه جامع که نقص، تعمیر یا تعویض را پوشش می دهد برای اطمینان از آرامش خاطر کاربر ضروری است.

● آیا تدابیر امنیتی در بارکدخوان گنجانده شده است؟

سطح امنیت ارائه شده توسط بارکدخوان، به ویژه در صنایعی که با اطلاعات محرمانه یا حساس سروکار دارند، مهم است. تکنیک‌های رمزگذاری پیشرفته و پروتکل‌های امنیتی باید در بارکدخوان گنجانده شوند تا خطر دسترسی غیرمجاز یا نقض داده‌ها کاهش یابد.

● هزینه ها را در بلند مدت در نظر بگیرید

افزون بر مورد بالا هزینه کلی مالکیت باید با در نظر گرفتن هزینه های سرمایه گذاری اولیه، تعمیر و نگهداری، تعمیر و آموزش مرتبط با بارکدخوان ارزیابی شود. یافتن تعادل بین مقرون به صرفه بودن و ویژگی های مورد نیاز برای اطمینان از مقرون به صرفه بودن در دراز مدت ضروری است.

معیار انتخاب بارکدخوان

مزایا ‌و معایب سیستم بارکدخوانی

بارکد خوان ها شیوه فعالیت کسب و کارها را متحول کرده اند و به ابزاری ضروری در صنایع مختلف تبدیل شده اند. توانایی آنها در خواندن و تجزیه و تحلیل سریع و دقیق بارکدها، مزایای متعددی را ارائه می دهد؛ مثلا کارایی را افزایش، خطاها را کاهش و در نهایت بهره وری کسب و کار را بهبود می بخشد. در زیر به چند نمونه دیگر از مزایای استفاده از بارکدخوان ها اشارع کرده ایم.

  • استفاده از سیستم اسکن بارکد بهره‌وری را به طور چشمگیری افزایش داده و باعث بهبود و بازدهی کاری شده است.
  • هر زمانی نیاز به بازیابی اطلاعات باشد در کسری از ثانیه تمام اطلاعات مربوط به کالاها بازیابی می‌شوند.
  • استفاده از سیستم راحت است و آموزش آن در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.
  • از آنجایی که این سیستم بسیاری از امور را مدیریت کرده و شیوه کار آنها را بهبود بخشیده است، احساس نیاز به نیروی انسانی کمتر شده و در نتیجه برای صاحبان کسب و کار پر سود خواهد بود و حتی می‌تواند باعث توجه بهتر پرسنل به دیگر امور شود.
  • این سیستم دقت بالایی دارد و امکان خطای آن کم و همین باعث کاهش خطاهای انسانی هم می‌شود.

معایب سیستم بارکدخوان

مانند هر تکنولوژی، سیستم های بارکدخوان نیز مجموعه ای از معایب خود را دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

  • قیمت برخی از مدل‌ها بالا است و همین قیمت بالا می‌تواند باعث شود که مدیران کسب و کارهای بزرگ برای تهیه آن متحمل هزینه‌های زیادی شوند.
  • بسیاری از عملیات‌های انبار داری با کمک آنی انجام می‌شود. اگر تولید کننده بارکدی به محصولات نزند کار تولید بارکد برای هر وسیله می‌تواند پروسه‌ای زمان بر و پرهزینه باشد.
  • برچسب‌های بارکد می‌توانند به راحتی آسیب ببینند یا مبهم شوند و این موضوع آنها را غیرقابل خواندن می کند و منجر به خطا در بازیابی داده‌ها می شود. عواملی مانند لک شدن، پاره شدن لیبل ها یا چاپ فرسوده می توانند مانع از دقت و کارایی سیستم بارکدخوان شوند. در نتیجه، این ممکن است منجر به ردیابی نادرست سهام، اشتباهات قیمت گذاری و نارضایتی مشتری شود.
  • استفاده برای کسب و کارهای کوچک توجیح اقتصادی ندارد ‌و باعث نارضایتی صاحبان این مشاغل شده است.
  • علیرغم دقت کلی آنها، بارکدخوان ها در معرض خطا هستند. عواملی مانند شرایط محیطی، روشنایی، یا خرابی تجهیزات می توانند باعث خوانش نادرست یا تفسیر نادرست بارکد شوند. در عملیات زنجیره تامین، این خطاها می تواند منجر به مغایرت موجودی، سوء مدیریت محصولات و زیان های مالی شود.

کلام آخر

در پایان، انتخاب یک بارکدخوان مناسب یک تصمیم مهم برای مشاغلی است که با هدف افزایش کارایی و دقت در عملیات اسکن و رمزگشایی بارکد انجام می‌شود.

در این محتوا درباره‌ی انواع‌ بارکدخوان‌ها و کاربرد هریک صحبت کردیم. نکات لازم و ضروری برای انتخاب یک دستگاه مناسب را بررسی کرده و هر یک را توضیح دادیم تا شما با خیال راحت و دلایل کافی یک جنس درجه یک خریداری کنید‌.

همه‌چیز بستگی به نوع کسب و کار شما دارد. می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره انتخاب محصول و خرید به تیم مشاوره و پشتیبانی سایت فناوران پیام دهید‌. پس از مقایسه انواع‌ بارکد اسکنر و بررسی قیمت و مزایا و قابلیت‌های هر یک انتخاب نهایی و سفارش‌تان را ثبت کرده و یک تحول بزرگ در کارتان ایجاد کنید.

مطلب پیشنهادی: نقد و بررسی سیستم های برتر سفارش‌گیری چاپ

پست های اخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

TOP