بارکدخوان های مناسب برای فروشگاه کدامند؟

/ / بلاگ
بارکدخوان فروشگاهی

در دنیای تکنولوژی امروزی، بارکدخوان ها به عنوان ابزاری جدایی ناپذیر برای ساده سازی عملیات و افزایش کارایی در فروشگاه ها عمل می کنند. به عنوان ستون فقرات مدیریت موجودی، برای صاحبان فروشگاه بسیار مهم است که بارکدخوان های مناسبی را انتخاب کنند که نیازهای خاص آنها را برآورده کند. گفتنی است که با ارزیابی عوامل مختلف مانند سازگاری، قابلیت استفاده، دوام و هزینه، دانشجویان می توانند به درک جامعی از بارکدخوان های مناسب برای فروشگاه ها دست یابند.

اگر شما نیز قصد برپا کردن فروشگاهی را دارید یا سالهاست که در این زمینه فعالیت میکند اما نمیدانید چه نوع بارکدخوانی برای فروشگاه شما مناسب است برای انتخاب بهترین بارکدخوان فروشگاهی خود پیشنهاد می‌شود این مطلب را تا آخر با دقت بخوانید چرا که نکاتی در آن بیان می‌شود که کمتر کسی به آن پرداخته‌ است. با ما همراه باشید.

آشنایی با بارکد خوان ها و اهمیت آن

بارکدخوان ها دستگاه هایی هستند که می توانند به سرعت بارکدهایی را اسکن و رمزگشایی کنند که به طور گسترده برای شناسایی و ردیابی محصولات و اقلام استفاده می شود. به زبان ساده‌ بارکد خوان دستگاهی که اطلاعات ذخیره شده در بارکد‌ها را در سیستم نرم‌افزار‌ی ذخیره کرده و آنها را نمایش می‌دهد. بارکد هم همان خطوط نازکی که به تعداد زیاد روی بسیاری از تیکت‌ها، بسته‌های مواد خوراکی‌ و صنعتی و حتی لباس و غیره ثبت شده‌اند که در ظاهر چند خط ساده‌ هستند و در اصل اطلاعات زیادی از محصول را در بر دارند. حال شاید سوال شما این باشد که آشنایی با این تجهیزات چه اهمیتی دارد؟

در مرحله اول، آشنایی با بارکدخوان ها می تواند کارایی و بهره وری را در محیط های کاری افزایش دهد. به عنوان مثال، در یک شغل خرده فروشی، دانستن نحوه کار با بارکد خوان می تواند به اسکن دقیق و سریع محصولات برای مشتریان کمک کند و در نتیجه یک تجربه خرید بی نقص را ارائه دهد.

ثانیاً، درک فناوری پشت بارکدخوان‌ها می‌تواند درها را به روی فرصت‌های شغلی مختلف باز کند. فناوری اسکن بارکد در صنایع متعددی مانند لجستیک، مدیریت زنجیره تامین و کنترل موجودی استفاده می شود. بسیاری از شرکت ها برای مدیریت و ردیابی کارآمد محصولات خود به بارکدخوان ها متکی هستند.برای کسب اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

معرفی بارکدخوان فروشگاهی مناسب

اگر بخواهیم یک نوع بارکد خوان را مخصوص فروشگاه و به عنوان بهترین آنها معرفی کنیم در حق انواع بارکد خوان اجحاف کرده‌ایم بنابراین در ادامه چندین مدل پرطرفدار آن را معرفی می‌کنیم.

بارکدخوان لیزری

● بارکد خوان لیزری

این مدل با استفاده از نور لیزری اطلاعات ذخیره شده در بارکدها را رمزگشایی و ثبت می‌کند. این مدل دستگاه به علت قیمت مقرون به صرفه‌ای که دارد محبوبیت خود را از دست نداده و برای خواندن بارکد های یک بعدی استفاده می‌شود. با وجود قدیمی بودن بارکد خوان لیزری هنوز هم برخی از عملیات‌ها را به خوبی انجام می‌دهد و نیازی به پردازشگر تصویری ندارند.

سرعت عمل بالای این محصول قوی که بیش از 1000 اسکن در دقیقه است آن را به محصولی متمایز تبدیل کرده‌ است. بارکد خوان لیزری قادر است بارکدهای یک بعدی را از فاصله نسبتا زیادی بخواند و این یکی از ویژگی‌های خوب این محصول بوده به همین دلیل این محصول یکی از بارکدخوان‌های پرطرفدار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای،‌ خرده فروشی‌ها، سوپر مارکت‌‌ها است‌ چرا که امکان خواندن بارکد رویق قوطی های منحنی و قوس دار را دارند.

بارکدخوان خطی

● بارکد خوان خطی (CCD)

این نوع سخت افزار هم مانند بارکد خوان لیزری از یک منبع نوری برای اسکن بارکدها استفاده می‌کند و نسبت به دستگاه لیزری به لحاظ ساختاری زمخت‌تر است. این بارکد خوان امکان خواندن بارکدهای تک بعدی را دارد البته برخی از انواع آنها می‌توانند با دستگاه تصویر بردار بارکد، بارکد دوبعدی را نیز بخوانند. بارکدخوان خطی برای فروشگاه‌های لباس و پوشاک انتخاب مناسبی است.

بارکدخوان بیسیم

● بارکد خوان بی‌سیم

فناوری بی‌سیم تقریبا همه‌گیر شده است و از هر محصولی یک نمونه بی‌سیم هم وجود دارد. انواع بارکد سکنر جدید نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بارکد خوان بی‌سیم خیلی زود در بازار مورد استقبال قرار گرفته‌ است. برای موقعیت‌هایی که امکان اسکن بارکد در کامپیوتر وجود ندارد این بارکد خوان گزینه مناسبی می‌باشد و می‌تواند انواع بارکدهای خطی، پستی و دوبعدی را اسکن کند.البته باز هم به یک گیرنده USB برای حفظ اتصال به کامپیوتر لازم است.

یکی از مزیت‌های خرید این نوع بارکد خوان این است که اگر تصال آن به کامپیوتر قطع شود اطلاعات را در حافظه خود ذخیره می‌کند. قیمت بارکد اسکنر بی‌سیم کمی بیشتر از سایر مدل‌ها است که آن هم به جهت تکنولوژی بالاترش است اما کارآیی و کاربرد آن باعث کم شدن خطا و مدیریت هزینه‌های جاری ناشی از اشتباه در خواندن بارکد می‌شود.

بارکدخوان 360

● بارکد خوان 360 درجه

این دستگاه‌ها بدون دخالت دست روی یک سطح یا دیوار قرار می‌گیرند و به صورت مداوم بارکدهای خطی را می‌خوانند. بر خلاف انواع بارکد خوان لیزری و نوری این مدل امکان خواندن بارکدها را در چندین جهت مختلف دارد. این دستگاه برای اکثر فروشگاه‌ها مناسب است اما برای فروشگاهی که خط پرداخت خودکار دارند بهترین گزینه‌ ممکن می‌باشد.

بارکد خوان قابل حمل

● بارکد خوان قابل حمل

این مدل از نظر ساختاری شبیه‌ بارکد خوان بی‌سیم است و نیاز به اتصال به کامپیوتر با سیم ندارد. اما یک تفاوت عمده با مدل بی‌سیم دارد و آن هم این است که اسکنر بی‌سیم روی پایه خود نصب می‌شود اما اسکنر با حافظه پورتال قابل حمل هیچ گونه ارتباطی با پایه شارژر یا کامپیوتر ندارد و داده‌ها را به صورت مستقیم به کامپیوتر وارد نمی‌کند بلکه آنها را در حافظه خود ذخیره کرده و از طریق USB و با فرمت‌ها csv یا txt وغیره آنها را به کامپیوتر منتقل می‌کند. این دستگاه‌ها برای شمارش موجودی انبار در فروشگاه‌های بزرگ بسیار مفید و کاربردی است.

مقاله پیشنهادی: معیارهای انتخاب یک بارکدخوان مناسب

تفاوت بارکدخوان تک بعدی با دوبعدی

بارکد خوان‌ های یک بعدی معمولا بارکدهای خطی که به صورت خطوط موازی روی محصولات قرار دارند را رمزگشایی می‌کنند و بیشتر در فروشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مزیت اصلی آنها قیمت کمترشان از انواع دو بعدی است به علاوه سریع‌تر هستند و دامنه برد بیشتری دارند.
بارکدخوان دو بعدی اسکنر هایی هستند که داده‌ها را در یک ماتریس از انواع سلول‌های متضاد نشان می دهند. آشناترین این بارکدها کدهای QR که برای تبلیغات و بازاریابی یابی بیشتر از آن استفاده می‌شود. این مدل توان اسکن کردن از هر جهت را دارد و روی بارکدهای دو بعدی امکان ثبت اطلاعات بیشتری وجود دارد که اسکنر آنها را خوانده و ذخیره کند.

نکات مهم هنگام خرید بارکدخوان

هنگام خرید بارکد خوان فروشگاه چه نکاتی را رعایت کنیم

حال که با انواع مختلف بارکد خوان های مناسب برای فروشگاه آشنا شدید بهتر است با مسائلی که هنگام خرید این دستگاه ها باید در نظر داشته و رعایت کنید نیز آشنا شوید. در مجموع این اطلاعات در یک خرید موفق به شما بسیار کمک خواهد کرد. حال از جمله مواردی که در خرید بارکد خوان باید به آنها توجه داشت عبارت اند از:

● برد بارکد خوان چقدر است؟

باید مطابق نوع کالا و شرایط فروشگاه بارکد اسکنر با برد مناسب انتخاب کرد. مثلاً برای انبارهای وسایل یدکی خودرو بارکد خوان با برد بالا و بی‌سیم نیاز است.

● مدت زمان نگه‌داری شارژ حین کار کردن با بارکد خوان چقدر است؟

حتما به این نکنه توجه کنید‌ که اگر قرار است به صورت مداوم از اسکنر استفاده کنید بهتر است نوعی را خریداری کنید که مدت زمان بیشتری کار می‌کند. مثلا برای نوع بی‌سیم زمان نگه‌داشتن شارژ فاکتور مهمی است.

● تعداد اسکن در دقیقه چک شود

حتما بررسی کنید که دستگاه چند اسکن در دقیقه انجام می‌دهد و طبق کسب و کار خودتان و تخمینی که از خرید و فروش محصولات می‌زنید بارکداسکنری انتخاب کنید که جوابگوی فروش و اسکن محصولات شما باشد.

● اسکن بارکد یک خطی یا دوبعدی نیاز دارید؟

همانطور که اشاره کردیم خیلی مهم است که بارکد خوان انتخابی از نظر اسکن بارکد خطی یا دوبعدی بررسی و طبق نیاز خود یک مدل را خریداری کنید.

● مقاومت اسکنر در برابر ضربه چقدر است؟

باتوجه به نوه فروشگاهی که دارید و احتمال افتاد اسکنرها از ارتفاع دقت کنید نوعی از آنها را خریداری کنید که مقاومت خوبی‌ در برابر ضربه و اگر محیط مرطوب‌ است در برابر رطوبت داشته باشد.

بارکدخوان مناسب فروشگاه

یک بارکد خوان خوب باید چه ویژگی های داشته باشد؟

علاوه بر موارد بالا، اگر شما کاربران عزیز با ویژگی های یک بارکد خوان خوب آشنا شوید، بهتر میتوانید تصمیم گیری نمایید. از این رو، ما این بخش از مقاله را به معرفی ویژگی های یک بارکد خوان خوب اختصاص داده ایم. این ویژگی ها عبارت اند از:

1- سازگاری:

انتخاب یک بارکد خوان که به طور یکپارچه با سیستم های موجود نقطه فروش (POS) و نرم افزار مدیریت موجودی ادغام می شود، حیاتی است. از این نظر، بارکدخوان های مدرن مجهز به اتصال بلوتوث یا USB ایده آل هستند، زیرا گزینه های راه اندازی آسان برای سیستم عامل ها و پلتفرم های مختلف را ارائه می دهند.

2- قابلیت استفاده:

سهولت استفاده برای به حداقل رساندن زمان آموزش و اطمینان از کارایی در بین کارکنان فروشگاه ضروری است. بارکدخوان‌های دستی با طراحی‌های ارگونومیک، رابط‌های بصری و مکانیسم‌های ماشه ساده امکان اسکن بدون دردسر را حتی در دوره‌های طولانی‌مدت فراهم می‌کنند. علاوه بر این، دستگاه‌هایی با محدوده اسکن گسترده، امکان ضبط سریع داده‌ها را فراهم می‌کنند و زمان انتظار مشتری را کاهش می‌دهند.

3- ماندگاری:

طبیعت سریع محیط های فروشگاهی نیازمند بارکدخوان هایی است که بتوانند در برابر سختی های عملیات روزانه مقاومت کنند. دستگاه های مقاوم ساخته شده با مواد بادوام، مانند پلاستیک مقاوم ABS یا حتی آلومینیوم، انتخاب های ایده آلی هستند. علاوه بر این، دستگاه هایی با مقاومت در برابر ضربه و محافظت در برابر رطوبت و گرد و غبار برای تنظیمات فروشگاه مناسب هستند.

4- گزینه های اتصال:

داشتن بارکد خوان هایی که قابلیت اتصال سیمی و بی سیم را دارند، انعطاف پذیری و راحتی را تضمین می کند. گزینه های سیمی اتصالات پایداری را به خصوص در مناطقی با قدرت سیگنال ضعیف ارائه می دهند. برعکس، بارکدخوان‌های بی‌سیم، تحرک و آزادی حرکت را فراهم می‌کنند و به کارمندان اجازه می‌دهند موارد را از راه دور یا در فضاهای غیرمتعارف اسکن کنند.

5- عمر باتری:

دستگاه های بارکد خوان با باتری های بادوام، زمان خرابی را به حداقل می رساند و بهره وری را افزایش می دهد. واحدهای دارای باتری های قابل شارژ و قابلیت عملکرد در حین شارژ، راحتی را در ساعات شلوغ فروشگاه ارائه می دهند. علاوه بر این، ویژگی نشانگر باتری به اطمینان از مدیریت صحیح باتری کمک کرده و از خاموش شدن غیرمنتظره جلوگیری می کند.

6- ادغام با مدیریت موجودی:

یک بارکدخوان ایده آل باید به طور یکپارچه با سیستم مدیریت موجودی فروشگاه ادغام شود. سازگاری با نرم افزارهای محبوب مانند Square، Shopify یا Lightspeed امکان همگام سازی بلادرنگ داده ها، امکان ردیابی دقیق موجودی و سفارش مجدد به موقع را فراهم می کند. این ادغام به جلوگیری از گرانی کمک می کند و رضایت مشتری را به حداکثر می رساند.

7- ملاحظات هزینه:

در حالی که مقرون به صرفه بودن یک عامل مهم است، انتخاب ساده‌ترین بارکدخوان ممکن است منجر به سازش در عملکرد و دوام شود. مدیران فروشگاه باید با در نظر گرفتن مزایای بلندمدت، مانند افزایش بهره وری و کاهش هزینه های عملیاتی که توسط بارکدخوان های رده بالاتر و قابل اعتماد ارائه می شود، تعادلی بین هزینه و ویژگی ها ایجاد کنند.

8- پشتیبانی مشتری و گارانتی:

اطمینان از پشتیبانی قابل اعتماد مشتری از طرف سازنده برای حل سریع مشکل حیاتی است. انتخاب دستگاه‌های بارکدخوان از برندهای معتبر با کمک‌های فنی در دسترس و ضمانت‌های جامع، سرمایه‌گذاری بلندمدت و آرامش خاطر را تضمین می‌کند.

بارکد خوان مناسب فروشگاه های مختلف

حال بیاید به تفکیک نوع فروشگاه، بارکدخوان های مناسب آنها را بررسی کنیم:

باسیم: خرده فروشی، سوپرمارکت ،انبارداری،داروخانه

بی‌سیم: خرده فروشی، انبار داری، داروخانه، تدارکاتی

ثابت: خرده فروشی، سوپرمارکت،‌ کتاب فروشی‌

قابل حمل: انبار داری، خدمات در محل، داروخانه

چرا بارکد خوان بخریم؟

از زمانی که خرید و فروش کالا توسط انسان‌ها از یکدیگر شروع شده است انبارداری،‌ موجودی و کسری کالا بسیار حائز اهمیت بوده است. قدیم‌ترها فروشگاه‌ها برای انبار گردانی مجبور بودند چند روزی کارشان را تعطیل کنند و کالاها را شمارش کنند هر چند که همیشه احتمال چند درصد خطا هم وجود داشت.

قبل ورود اسکنرها همه این کارها مانند انبارگردانی، فروش و ثبت‌ قیمت به صورت دستی وارد سیستم‌ تایپ میشد و یک اشتباه قطعا کلی تغییر در فاکتور به وجود می‌آورد. پس از تولید این دستگاه ها بسیاری از این مشکلات حل شد و بدون نیاز به نوشتن دستی قیمت و اطلاعات کالا اسکنر لیبل روی بسته‌ها را خوانده و ذخیره می‌کرد.

این کار علاوه بر اینکه سرعت عملیات فروش و انبار گردانی و این قبیل کارها را بالاتر می‌برد امکان اشتباه را هم کمتر کرد. وجود بارکد خوان باعث می‌شد تا خروج هر محصولی از انبار ثبت شده و از موجودی حذف شود در نتیجه مقدار محصولات باقی‌مانده به راحتی قابل فهمیدن بود تا سفارشات جدید خرید کالا برای انبار را بر اساس موجودی آنها ثبت کرد. کار با بارکد اسکنر بیشتر از سی سال است که وارد بازار شده است و مورد استقبال قرار گرفته و برای اکثر فروشگاه‌ها، انبارها، خط تولید کارخانه‌ها و کسب و کارهای صنعتی و غیره وجود یک بارکد اسکنر بسیار مهم و ضروری است.

مزایای خرید بارکدخوان

مزایای خرید بارکدخوان فروشگاهی

بعد از بیان تمامی مطالب، حال شاید به این فکر کنید که اصلا چرا باید برای فروشگاه خود بارکدخوان تهیه کنیم؟ خرید این محصولات برای فروشگاه چه مزایایی را در پی دارد؟ و سوالاتی از این قبیل. برای پاسخ به اینگونه پرسش ها به شما پیشنهاد میکنیم در ادامه مزایای استفاده از بارکد خوان در فروشگاه را مطالعه نمایید. این مزایا به شرح زیرند:

● دقت بالا

در گذشته که وارد کردن اطلاعات کالا به صورت دستی توسط پرسنل انسانی انجام می‌شد امکان خطا و وارد کردن کد محصولات به صورت اشتباه وجود داشت. اما در فناوری بارکدی احتمال خطا بسیار کاهش یافته و یک محصول قابل اعتماد است. بنابراین خرید بارکدخوان فروشگاهی دقت کار را بالاتر می‌برد.

● سرعت عمل زیاد

قبل از این محصولات زمان زیادی صرف نوشتن اطلاعات کالا و کارهایی از این دست می‌شد اما بعد از آن به جهت اینکه این دستگاه‌ قادر است بیشتر از صد اسکن در ثانیه انجام دهد سرعت عمل کار را بسیار بالا برده است.

● هزینه‌ها

شاید قبل‌تر‌ها مجهز کردن کسب و کارها به فناوری بارکد گران‌تر از حد تصور بود اما با همه‌گیر شدن این تکنولوژی و ورود انواع تجهیزات ارزان قیمت بارکدی مانند بارکد اسکنرهای مختلف این فناوری برای همه مقرون به صرفه تر شد. به علاوه در یک فروشگاه استفاده از بارکدخوان به مراتب ارزان تر از سایر روش‌های کنترل موجودی است.

● تنوع بارکد خوان‌ ها

بهترین قسمت استفاده از فناوری بارکدی این است که فقط یک محصول از آن برای یک کسب و کار خاص تولید نشده و برای انواع کارهای فروشگاهی تعداد قابل توجهی بارکد خوان در بازار وجود دارد.

● آموزش سریع‌

آموزش کارکنان درباره فرآیند انبار گردانی، فروش و استعلام موجودی با استفاده از فناوری بارکد سریع انجام گرفته و آنها استفاده از این محصول را خیلی زود یاد می‌گیرند.

بارکدخوان تک بعدی

کلام آخر

خرید بارکدخوان فروشگاهی و استفاده از فناوری بارکد نیاز شما به صرف هزینه‌ برای استخدام نیروی انسانی و جبران ضرر مالی ناشی از اشتباهات را کم می‌کند و در نتیجه یک اقدام سودآور برای فروشگاه شما خواهد بود با استفاده از دستگاه مناسب فروشگا‌ه‌تان کنترل موجودی و استعلام کالاهای فروش رفته و باقی‌مانده راحت و بی‌دردسر خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع بارکدخوان فروشگاهی به بخش محصولات سایت مراجعه کرده و در صورت نیاز با پشتیبانی در تماس باشید. همکاران ما همه روزه جهت راهنمایی و ارائه بهترین مشاوره خرید همراه شما هستند.

مقاله پیشنهادی: اتصال کارتخوان به کیوسک های لمسی

پست های اخیر

VIEW ALL -

1 Comment to “ بارکدخوان های مناسب برای فروشگاه کدامند؟”

  1. شیما says :پاسخ

    ممنون از مقاله کاملتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

TOP