اینتراکتیو مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد (قسمت اول)

/ / بلاگ
اینتراکتیو چیست و چه کاربردی دارد

اینتراکتیو مارکتینگ (Interactive Marketing) واژه‌ای که تا چند وقت دیگر برای تمام کسانی که به نحوی به شاهراه اینترنتی متصل هستند بسیار کاربردی و آشنا خواهد بود. در واقع اینتراکتیو مارکتینگ و بازاریابی سنتی را می‌توان دو واژه متضاد هم دانست. این دو کلمه در لغت به معنای بازاریابی تعاملی است و در آن صاحبان کسب و کارها فضایی برای کاربران و مشتریان خود پیش آورده‌اند که بتوانند نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از محصولات و خدمات به راحتی با آنها درمیان گذاشته و از این نظرات برای ارتقا کسب و کارشان استفاده کنند.

این فضای تعاملی‌ چیزی است که در بازاریابی سنتی وجود نداشت و اگر فردی از خدمات و محصولات یک شرکت رضایت نداشت عملا دستش به جایی بند نبود. برای‌ پی بردن به این موضوع که اینتراکتیو مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

درباره‌ی بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو مارکتینگ (interactive marketing) بیشتر بدانیم

یکی از انواع‌ بازاریابی ابداعی که خیلی زود جای خود میان کسب و کارهای آنلاین باز کرد بازاریابی تعاملی یا اینتراکتیو مارکتینگ است. در این بازاریابی جدید مخاطبان امکان برقراری ارتباط با محتوای ارائه شده توسط مدیران را دارند و این باعث افزایش رضایت آنها از خدمات کسب و کارها می‌شود.

مشتریان و مخاطبان در بازاریابی تعاملی باعث رشد بیشتر کسب پ کارها می‌شوند و چیزی‌ حدود ده برابر مفیدتر از انواع مارکتینگ‌های سنتی عمل می‌کند. پس تا اینجا به این موضوع پی بردید که مارکتینگ تعاملی نوعی کمپین تشکیل شده بر اساس اقدامات، واکنش‌ها و درخواست‌های یک کسب‌وکار با مشتریان بالفعل و بالقوه تشکیل می‌شود. لازم به ذکر است استراتژی‌های این روش بازاریابی با ترجیحات مشتریان ایجاد می‌شود.

در واقع در این روش که گاهی از آن به بازاریابی رویدادی هم یاد می‌شود کسب و کارها علاوه بر ایجاد محتوای جذاب و کاربر پسند از مشتریان می‌خواهند که کاری برایشان انجام دهند. امکان ندارد که در شبکه‌های اجتماعی مثلاً اینستاگرام زیر پست تبلیغاتی برندهای معروف جملات مشابه « دوستان خود را زیر پست تگ کنید‌» یا «یک کامنت معنی دار مرتبط با محصول بگذارید و به بهترین کامنت جایزه تعلق می‌گیرد» یا حتی برگزاری انواع مسابقات داستان نویسی، عکاسی‌ و چالش‌های هیجان انگیز و در عوض دریافت جایزه از صاحبان کسب‌وکارهای را می‌توان از اقدامات این مدل مارکتینگ قلمداد کرد.

8 روش از انواع اینتراکتیو مارکتینگ موفق

یک نکته کلیدی و اساسی را برایتان بازگو می‌کنیم که ممکن است کمتر کسی به آن اشاره کند اما مهم‌ترین پارامتر در کمپین تعاملی‌ ایجاد ارتباط سازنده با مخاطب و جذب آنان است. اینگونه می‌توان به عنوان مشتریان بالقوه برای خریدهای آینده روی آنها حساب باز کرد یا حتی خیلی زود با روش‌های جذب صحیح و استفاده اصولی از انواع اینتراکتیو مارکتینگ آن‌ها را با مشتریان بالفعل تبدیل کرد. در ادامه‌ انواع مارکتینگ تعاملی‌ را بررسی می‌کنیم.

داستان سرایی اینتراکتیو

انسان ذاتا انسان کنجکاوی است و غالبا از مستندهای داستانی لذت می‌برد. مخصوصا اگر یک کسب و کار پس از به دست آوردن موفقیت با زبانی شیوا و جذاب داستان شکل‌گیری، پیشرفت و ایده‌ها و راهی که آمده است را برای مخاطب تعریف کند قطعا در ذهن‌ها ماندگار خواهد شد و حتی امکان انتقال این اطلاعات و داستان‌ها زبان به زبان توسط کاربران و مخاطبان هم وجود دارد. پس یکی از انواع بازار یابی تعاملی داستان سرایی است که اگر جذاب و کاربر پسند باشد قطعا مشتریان زیادی برای کسب و کارها به ارمغان می‌آورد.

داستان سرایی در اینتراکتیو

اطلاعات لایه ای

از دغدغه‌‌های بازاریاب‌ها آموزش به مخاطب است و اینتراکتیو مارکتینگ این امر را بسیار آسان کرده است. در این روش اطلاعات به صورت لایه‌ای و جداگانه به مرور به مخاطب عرضه می‌شود و در واقع اگر محتوای آموزش‌ها اصولی و جذاب و متناسب با نیاز مشتری و کاربر باشد باعث انتظار مخاطبان برای آپلود قسمت‌های جدید آموزشی و در نتیجه بهبود شرایط فروش کسب و کارها می‌شود.

اطلاعات لایه‌ای

اینفوگرافی تعاملی‌

اینفوگرافی روش جدیدی نیست اما با طراحی نوین و جدید در بخش اینتراکتیو ظاهر شده است‌. در روش سنتی اینفوگرافی‌ها بسیار پیچیده و پررمز و راز بودند‌. شاید رمزگشایی برای بعضی‌ها سرگرم کننده‌ باشد اما برای بسیاری از کاربران خسته کننده خواهد بود. در اینفوگرافی تعاملی‌ فقط عناصر قابل تشخیص در تصویر موجود هستند و همه‌چیز دقیق اما ساده طراحی شده است. متن کمتر و تصاویر و عناصر تأثیر گذار بیشتر است. این باعث می‌شود هر مخاطب با نظام ذهنی خودش عناصر را تحلیل و درک کند. در واقع کمپین تعاملی‌ در این نوع اینتراکتیو به کاربران آزادی عمل می‌دهد.

اینفوگرافیک در اینتراکتیو

ایجاد رقابت بین مخاطبان

مسابقه همیشه مورد استقبال واقع می‌شود مخصوصا اگر پای قرعه کشی و جایزه هم در میان باشد. بنابراین با ایجاد مسابقات تعاملی هدفمند می‌توان یک اینتراکتیو مارکتینگ قدرتمند را تشکیل داد. فقط کافیست موضوع مسابقه با کسب و کار مرتبط باشد و اطلاعات مهم اما جالبی را از برند مدنظر ارائه دهد. هر چه موضوع مسابقه با برند پیوند بیشتری بخورد صحبت درباره‌ی این کسب و کار بیشتر شده و در ذهن مخاطب ماندگار خواهد شد.

رقابت بین کاربران در اینتراکتیو مارکتینگ

ایمیل‌های تعاملی

اغلب شرکت‌ها در دنیا از ایمیل مارکتینگ برای تعامل با مخاطبان خود استفاده می‌کنند پس غیر طبیعی نیست که از ایمیل‌های تعاملی جهت جذب مشتری بهره بگیرید‌ اما خیلی‌ مهم است که محتوای ایمیل خاص باشد و مخاطب ترغیب به باز کردن و مطالعه آن شود‌. با ایمیل‌‌ تعاملی مخاطب را شگفت زده کنید.

ایمیل های تعاملی اینتراکتیو مارکتینگ

نظر سنجی

نظرسنجی یک فرصت عالی برای دریافت بازخورد حقیقی و محک زدن برند، خدمات و محصولات کسب و کارها است. در نظر سنجی تعاملی اطلاعات مفیدی درباره فرآیند بازاریابی و سودمند بودن برند و خدمات به دست مدیران می‌رسد و اگر هر مدیری به فکر ارتقا کسب و کارش باشد حتما نکان لحاظ شده در نظرسنجی را به دقت بررسی و تغییرات لازم را اعمال می‌کند. نظرسنجی نوعی نقشه راه برای ادامه فعالیت مدیران موفق است.

نظرسنجی اینتراکتیو مارکتینگ

محتوای تولید شده توسط مخاطبان

مدیران کسب و کار می‌توانند از خریداران و مشتریان درخواست کنند تا تجربه خود را در عنوان‌های محتوایی جذاب با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند. بسیاری از افراد کنجکاو هستند تا نظر مشتریان سابق را درباره‌ی خدمات یا یک برند بدانند پس این کار می‌تواند کمک زیادی برای جلب رضایت آنها بکند‌.

محتوای تولید شده توسط کاربر در اینتراکتیو

فیلم تعاملی

استفاده از بازیگران محبوب یا واینر‌های معروف برای ساختن قیامهای آموزشی و تعاملی جهت جذب مشتری یکی از انواع اینتراکتیو مارکتینگ است که در چند سال اخیر بسیار موفق عمل کرده است. البته باز هم مثل همیشه محتوای جذاب، آموزشی و کاربرد پسند فراموش نشود!

فیلم تعاملی در اینتراکتیو

 

مطلب پیشنهادی: اقدامات ضروری جهت راه اندازی کمپین تبلیغاتی

بایدها و نبایدها در اینتراکتیو مارکتینگ

برای اینکه مارکتینگ تعاملی بتواند موفق عمل کند پایبند بودن به برخی بایدها و نبایدها لازم است که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

تعامل بیش از حد ممنوع!

نباید شور تعامل با مخاطب را درآورد‌. حفظ فاصله و رعاین سلسله مراتب‌ها به اندازه تعامل سازنده با مخاطب مهم است. مخاطب را با ایمیل‌های بی وقت، تبلیغات بیش از حد و ارسال پیام‌های مکرر خسته نکنید.

ایده پرداز باشید!

همیشه قرار نیست در محتواهای آماده گوگل به دنبال روشی موثر برای تعامل باشید‌‌. البته منکر کمک کننده بودن این روش‌ها نمی‌شویم اما با الهام گرفتن از ایده‌های موجود سعی کنید طرحی نو دراندازید و در نهایت یک روش شخصی اما جذاب برای تعامل خلق کنید تا بازدهی خوبی هم داشته باشد. فرصت آزمون و خطا را خود بدهید اما برای آزمون و خطا سقفی تعیین کرده بیش از حد وقت خود را صرف احتمالات نکنید.

عصا قورت داده نباشید.

اگر وارد یک فروشگاه شوید و فروشنده کاملا خشک و رسمی رفتار کند احتمال به دنبال راهی برای فرار از آنجا خواهید گشت. در بازاریابی تعاملی هم همینطور است. لطفاً با مخاطب لحنی دوستانه و صمیمی داشته باشید. این باعث اعتماد بیشتر مشتری و حس خوب مخاطب به شما می‌شود‌.

تفاوت‌ها را درک کنید.

مخاطبان همه یک شکل با یک سلیقه نیستند و ظرفیت‌های متفاوتی دارند. پس جوری باید محتوا طراحی کنید که مخاطبان بتوانند به راحتی از آن بگذرند و یک موقعیت ناخوشایند برایشان پیش نیاید. برای این امر لازم است محتوا‌ها بر پایه راحتی مخاطب طراحی شوند و در کنار آن انتظار نداشته باشید همه از محتوا راضی و خشنود باشند و هیچ نظر منفی‌ای دریافت نکنید.

اینتراکتیو چیست

کلام آخر

مدیران برای موفقیت در کمپین تعاملی‌ باید همواره خود را ارزیابی‌ کنند. همچنین باید مسیری طی شده و مسیر پیش‌رو را از نظر گذرانده و موارد لازم را اصلاح یا تغییر دهند. ارزیابی‌ به هر کسب و کار نشان می‌دهد که در چه مرحله‌ای از مسیر قرار دارد و در قدم بعدی چه اقدامی لازم است. هر چه ارزیابی دقیق‌تر باشد، موفقیت نزدیک‌تر است.

امروزه تمامی مخاطبان این انتظار را از برندها و صاحبان کسب و کارها دارند که جلوتر از خواسته‌ها و سلایق آنها باشند و همواره خدمتی برای جلب رضایت آنها در چنته داشته باشند. بازاریابی تعاملی باعث افزایش خشنودی کاربران، سود بیشتر و کاهش ریسک می‌شود و درکنار این مسائل بسیاری از خواسته‌های مشتریان را پوشش می‌دهد. روش انتخابی چندان مهم نیست چرا که هدف مارکتینگ همواره موفقیت بیشتر مدیران و مشاغل است. حال به این سوالات پاسخ دهید. آیا شما در تعامل با مشتریان خود موفق عمل کرده‌اید؟ فکر می‌کنید کدام روش مارکتینگ تعاملی‌ کسب و کارتان را با تحول و سود بیشتر روبرو کند؟ برای شروع دیر نشده است. همین حالا به روز شوید.

ادامه مقاله: اینتراکتیو مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد (قسمت دوم)

پست های اخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

TOP