اینتراکتیو مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد (قسمت دوم)

/ / بلاگ
بازاریابی-تعاملی-یا-اینتراکتیومارکتینگ

اینتراکتیو مارکتینگ فرآیندی است که در آن بین مشتری و مدیر شرکت یا برند تعاملی ایجاد می‌شود تا بازاریاب بتواند به کمک نظرات و پیشنهادات مشتریان مسیر روشنی برای کسب و کار خود بسازد. در واقع هرگونه نظر و پیشنهادی در مارکتینگ تعاملی‌ مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت لزوم تغییرات اعمال می‌شوند.

این نوع بازاریابی که به بازاریابی تعاملی معروف است در مقابل بازاریابی سنتی قرار دارد و اینطور که از شواهد و قرائن پیداست بسیار هم پرطرفدار بوده و برای صاحبان کسب‌وکارها موفق عمل کرده است‌. در ادامه بیشتر درباره مراحل و مزایای تعامل مارکتینگ صحبت خواهیم کرد. اگر به دنبال روشی مطمئن برای ارتقا برند و کارتان هستید این مقالات می‌توانند نقشه راه و استارت مناسبی باشند‌.

بررسی مراحل اینتراکتیو مارکتینگ، افق پیش‌رو

● بازار خود را به بخش‌های مختلف تقسیم کنید.

قطعا همه بازارهای تعاملی برای تمام مخاطبان قابل استفاده نیستند. بازاریاب باید پرسونای دقیقی از مخاطب در اختیار داشته باشد تا بتواند مشخص کند هر گروه از چه محتوایی خوششان می‌آید و با آن تعامل خواهند داشت. مثلاً جنسیت، تحصیلات، سن و غیره برای شروع اطلاعات مهم و کمک کننده‌ای است.

تقسیم بندی بازار در اینتراکتیو مارکتینگ

● محرک‌ها را بشناسید

باید دقیقا متوجه شوید‌ نقطه شروع کجاست. یعنی چیزی‌ که باعث شود مخاطب به سمت شما روانه شده و از برند و خدمات‌تان استفاده کند. این نقطه شروع می‌تواند یک لینک، ویدئو کوتاه، فراخوان مسابقه، تیزرهای تبلیغاتی قبل و حین فیلم‌های مهم سینمایی‌ و غیره باشد. پس از بررسی آمار و تحلیل استقبال مردم از نوع استارت پروژه بهترین محرک برای کسب و کارتان را شناسایی کنید.

شناسایی محرک ها در اینتراکتیو مارکتینگ

● پاسخ‌های شخصی سازی شده ایجاد کنید

شخصی سازی رویداد تعاملی بسیار مهم است و جزو مراحل اساسی است. اصلا اینجاست که فرق اینتراکتیو مارکتینگ و بازاریابی سنتی خود را نشان می‌دهد. باید به مخاطب نشان دهید او و نیازهایش را درک کرده و قرار است با برند و خدمات شما تجربه منحصربفردی را داشته باشد. پس باید اولویت‌های هر گروه از مخاطبان را شناسایی کنید‌ و هرگز پاسخ‌های کلیشه‌ای و سرسری به آنها ندهید.

پاسخ شخصی سازی شده در اینتراکتیو مارکتینگ

● محتوای انگیزشی، یک گام رو به جلو

مشتری باید انگیزه‌ای برای باز کردن پیام‌های شما، تماشای فیلم‌های و مشاهده اینفوگرافیک‌های برند شما را داشته باشد. بسیاری از محصولات و شرکت‌ها هستند که مخاطب بدون باز کردن پیام یا ایمیل تبلیغاتی از طرف آنها را پاک می‌کند. پس ایجاد انگیزه و محتوای درجه یک برای پیشرفت و همراهی مشتری بسیار مهم است. برای‌ ایجاد انگیزه می‌توانید از انواع کدهای تخفیف، اینترنت رایگان و غیره بهره بگیرید‌.

محتوای انگیزشی در اینتراکتیو مارکتینگ

● فناوری را به خدمت خود درآورید

بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی در مقیاس‌های وسیع فعال هستند و اینتراکتیو مارکتینگ نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع با استفاده از فناوری می‌توان در بخش وسیعی فعالیت داشت و لول کاری خود را با ابزارهایی ارتقاء داد. مثلاً:

  • استفاده از ربات‌های چت دوطرفه برای تعامل بیشتر با مشتری
  • کمک از واقعیت مجازی برای نمایش محصول و خدمات به شکل جذاب‌تر
  • ساخت ویدئوهای تعاملی‌
  • کمک گرفتن از ابزارهای بصری سازی داده‌ها و ساخت محتوای تصویری باکیفیت‌

فناوری اینتراکتیو مارکتینگ

● بررسی نتایج فراموش نشود

بسیار حیاتی است که پس از راه‌اندازی کمپین بازاریابی نتایج و داده‌ها را بررسی کنید و ببینید که آیا در این مسیر موفق عمل کرده و از داده‌ها و ابزار مناسبی استفاده کرده‌اید؟ کدام ابزار باعث تعامل بیشتر شده و کدام‌ یک چندان برای کار شما مفید نبوده است؟ در نهایت از بررسی نتایج برای بهینه‌سازی کمپین خود استفاده کنید.

بررسی نتایج اینتراکتیو مارکتینگ

همه چیز درباره ی مزایای اینتراکتیو مارکتینگ

● افزایش تعامل با مخاطب

هدف بازاریابی تعاملی دقیقا افزایش تعاملات سازنده با مخاطب است و در واقع با وجود فرصتی که کاربران برای ارائه نظرات و پیشنهادات خود دارند این امر محقق می‌شود. به عنوان مثال وقتی یک کسب و کار به مشتریان اجازه انتخاب خدمات مدنظر را با سلیقه شخصی خود می‌دهد تعامل را بالا برده و در نتیجه مشتریان بیشتری جذب می‌کند.

تعامل با مخاطب در اینتراکتیو مارکتینگ

● آشنایی با برند و آگاهی از وجود آن

وقتی یک کسب‌وکار استراتژی تعاملی را برای فروش بیشتر انتخاب می‌کند یعنی روی نظرات و پیشنهادات مشتریان حساب باز کرده و آنها را مهم می‌داند‌. این امر باعث ایجاد تغییرات شگفت و به مرور رضایت بیشتر کاربران می‌شود که نتیجه آن آشنایی بیشتر افراد با برند و خدمات یک کسب و کار و آگاهی از برند می‌شود. این موضوع باعث جذب مشتریان بالقوه بسیاری خواهد شد.

برندینگ در اینتراکتیو مارکتینگ

● شخصی سازی

میلیون‌ها شخص هر روز از اینترنت استفاده می‌کنند بدون اینکه احساس فردیت داشته باشند. آنها خود را بخشی از جمعیت می‌دانند و اکثرا با القاب مشتریان/خریداران خوانده می‌شوند. اما در کمپین‌های تعاملی‌ نیاز هر فرد شناخته می‌شود و افراد احساس می‌کنند با آن‌ها مطابق سلایق‌شان رفتار می‌شود. اینگونه هر شخص نگرانی‌ها و خواسته‌های خود را از یک محصول یا برند بیان می‌کند و باعث شخصی سازی و نوعی جلب اعتماد می‌شود.

شخصی سازی در اینتراکتیو مارکتینگ

● افزایش مشتریان وفادار

وقتی در بازاریابی اینتراکتیو با مشتری گفت‌وگو می‌شود باعث افزایش وفاداری و انتظار آنها برای ارائه محصول جدید جهت خریدن می‌شود.

● افزایش فروش

می‌توانید موفقیت در هر کمپین تعاملی‌ را از طریق میزان فروش تجزیه و تحلیل کنید. در واقع در این نوع بازاریابی به جهت اینکه به تمامی سوالات مشتری پاسخ داده می‌شود فروش بیشتری هم خواهید داشت.

● بازخورد مصرف کننده

بدون داشتن بازخورد روشنی از مصرف کننده امکان برطرف کردن ایرادات یک کسب و کار سخت می‌شود. حتی ممکن است محصول اشتباه تولید شود یا نیازهای مخاطب به طور درستی پاسخ داده نشود پس نظرسنجی‌ها کمک شایانی به دریافت بازخورد و تحلیل داده‌ها جهت رفع ایرادات و ارتقا خدمات می‌کنند.

بازخورد مصرف کننده در بازاریابی تعاملی

● تولید سرنخ

تولید سرنخ در کمپین تعاملی‌ بسیار ساده است. می‌توانید با پرسیدن سوالات کوتاه اما سرگرم کننده‌ اطلاعات خوبی از مشتریان به دست آورید. تا از آنها جهت بازاریابی بهتر استفاده کنید.

2 نمونه از موفق‌ترین اینتراکتیو مارکتینگ‌ها

برای اینکه هدف بازاریابی تعاملی را بهتر درک کنید بد نیست با استراتژی‌های 2 شرکت موفق در بازاریابی تعاملی آشنا شده و در صورت نیاز از آنها ایده برداری کنید. گاهی آزمون و خطا فرصت پیشرفت را از شما می‌گیرد و به دست رقبا می‌دهد بنابراین بد نیست شرکت‌های بزرگ سال‌ها پیش دقیقا اول همین جاده‌ای بودند که هم‌اکنون ابتدای آن ایستاده‌اید. پس بد نیست مسیری که پیموده‌اند را مشاهده کرده‌ و از روش‌های این کسب‌وکارها برای پیشرفت برند خود استفاده کنید‌.

● شرکت سیسکو

یکی از شرکت‌های معروف در زمینه علوم رایانه‌ای و دیجیتال که مدیران آن تا چند سال اخیر تصور می‌کردند بخاطر محبوبیت و مقبولیتی که دارند نیاز به استفاده از روش‌های جذب تعاملی ندارند. اما کم کم به این نتیجه رسیدند که این اقدام لازم است چرا که می‌توانند بدون صرف هزینه برای چاپ بیلبوردهای سنگین و حضور در شبکه‌های تلویزیونی تنها با ساخت چند تیزر جذاب کوتاه ویدئویی و وایرال کردن آن فروش بیشتری داشته باشند و همینطور هم شد. آنها با ساخت چندین تیزر کمدی و علمی و انتشار آن با هزینه‌ای کمتر از چاپ بیلیورد به رشد قابل توجهی رسیدند.

● شرکت توشیبا

واقعا کسی هست که با نام توشیبا را بین لوازم صوتی و تصویری نشنیده باشد؟ مدیران این برند نیز تصمیم گرفتند از روش‌های تعاملی برای ارتباط بیشتر با مشتری بهره بگیرند و در نهایت سال 2011 کمپینی بنام Smart Community راه انداخته و در فضای مجازی محتواهای جذابی درباره تولید انرژی تجدید پذیر تولید کردند. نتیجه این کار جذب حدود 160 هزار مشترک و مشتری بالقوه بدون صرف هزینه‌ای بالا شد. البته این تنها اقدام توشیبا نبود. آنها هر ساله کمپین‌های زیادی را راه‌اندازی و هرسال قوی‌تر از سال قبل عمل می‌کنند چرا که با بررسی نتایج و بازخوردها به سلیقه مشتریان تا حد زیادی اشراف داشته و محتوای کاربر پسند تولید می‌کنند.

بازاریابی محتوایی در بازاریابی تعاملی

ابزار مورد نیاز برای بازاریابی محتوایی

در نهایت شما برای تکمیل اقدامات خود شاید به ابزار زیر نیاز داشته باشید. پس خوب است به طور اجمالی با آشنا آشنا شوید.

  • BuzzSumo: تحلیل موضوع‌هات
  • Evernote: ثبت، سامان دادن و اشتراک گذاری دقیق یادداشت‌ها
  • Kred: تحلیل نتایج میزان تأثیر گذاری در فضای محازی۶
  • Trello: برای مدیریت کارهای گروهی بهترین گزینه
  • ClickFunnels: ایجاد کردن کانال‌های فروش
  • Canva: طراحی تصاویر و اینفوگرافیک‌های جذاب
  • SEMRush: ابزاری همه‌کاره و آچار فرانسه جهت بازاریابی
  • MailChimp: مارکتینگ ایمیل
  • HootSuite: مدیریت دقیق فضای مجازی
  • Grammarly: تصحیح کننده کلمات و گرامر و املا

اینتراکتیو مارکتینگ چیست

کلام آخر

در این محتوا سعی کردیم هر آنچه برای شروع اینتراکتیو مارکتینگ نیاز هست را در اختیار شما بگذاریم. اما سعی کنید به این نوشته‌ها بسنده نکرده‌ و بیشتر و بیشتر درباره‌ی این روش جذاب بازاریابی مطالعه و تحقیق کنید. فراموش نکنید اصل این کمپین با تعامل دوطرفه‌ و صد البته سازنده بنا شده، پس هر اقدامی در سر دارید در عرض این موضوع مهم پیاده‌سازی کنید.
مشتریان عصر حاضر توقع زیادی از مدیران کسب و کار دارند و ترجیح می‌دهند که مدیران به سلیقه آنها احترام گذاشته و نظرات آنها را جدی بگیرد. شاید یک کسب و کار پرسود در ابتدا بدون نیاز به بازاریابی تعاملی فروش خوبی داشته باشد اما کم کم بعد از آنکه خودمحور و بی‌توجه به مخاطب پیش رفت، رو به افول رفته و حتی اگر‌ همچنان فروش خوبی‌ داشته باشد نمی‌تواند در رقابت بین همتایان پیروز میدان باشد. پس تکنولوژی را به خدمت خود درآورده و از آن برای موفقیت و پولسازی کمک بگیرید. فقط کافیست درک متقابل داشته و نیاز مخاطب را با تمام وجود حس کنید و تنها به فکر فروش و سودآوری بیشتر نباشید.

مطلب مرتبط: اینتراکتیو مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد (قسمت اول)

پست های اخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

TOP