صفر تا صد کپی برد هوشمند

/ / بلاگ
صفر تا صد کپی برد هوشمند

برد هوشمند با نام‌هایی نظیر تخته هوشمند، برد الکترونیکی، اسمارت برد، کپی برد و حتی وایت‌برد هوشمند شناخته می‌شود. برد هوشمند ابزاری حرفه‌ای و مدرن برای تمامی کلاس‌های آموزشی، کلاس‌های کنفرانس، مدارس، مؤسسه‌ها و حتی برای کلاس‌های آنلاین کاربرد دارد.

برد هوشمند یک صفحه‌نمایش بزرگ بوده که توسط سیم‌های کامپیوتر و لپ‌تاپ با اتصال به پروژکتور قادر به نمایش ویدئو، عکس و فایل مورد‌نظرتان برای کاربران است. ایده اولیه استفاده از کپی برد هوشمند این بوده که مطالب را به شیوه‌ای نوین برای اطرافیان شرح و توجه آن‌ها را جلب کرد.

عملکرد کپی برد هوشمند

عملکرد کپی برد هوشمند

وقتی بردهای هوشمند به‌وسیله رایانه، دستگاه‌های نوشتاری و نرم‌افزارها روشن می‌شوند یک سیستم کلی برد هوشمند را تشکیل داده که به‌خوبی یک جلسه آموزش را پوشش می‌دهد. بردهای هوشمند از چهار بخش اصلی پروژکتور، رایانه، نرم‌افزار و صفحه‌نمایش تشکیل شده‌اند.

کپی بردهای هوشمند وایرلس با امواج بلوتوثی و تمامی لوازم جانبی بدون سیم به پروژکتور متصل می‌شوند. دیتای پروژکتور تمامی اطلاعات نمایش‌داده‌شده مانند نمودارها، تصاویر، آمارها، اعداد، نمادها، نشانه‌ها و هوشمند را روی صفحه برد هوشمند منتقل کرده و در نهایت نمایش می‌دهد.

صفحه‌نمایش بردهای هوشمند به لمس انگشتان به‌شدت حساس است. به همین دلیل فردی که مطلب خود را توسط کپی برد هوشمند ارائه می‌دهد از برخی دستگاه‌های اشاره همچون قلم تاچ یا انگشت به‌عنوان جایگزینی برای ماوس استفاده می‌کند. همگی این امکانات به دلیل وجود حسگرهای پشت صفحه برد بوده است.

ویژگی کامپیوتر به‌کار‌رفته در این بردها

  1.  دارای پردازنده چهار هسته‌ای
  2.  دارای رم 4 گیگ
  3.  دارای سیستم ویندوز
  4.  امکان اتصال به بلوتوث، وای‌فای، رم ریدر

در نهایت این بردها مشکلاتی مانند کالیبره کردن، باز و بسته‌شدن پرده نمایش، تنظیم در محیط و حتی ایجاد سایه روی تصویر را نداشته به همین خاطر در زمان صرفه‌جویی می‌کنند.

مزایای کپی برد هوشمند

مزایای کپی برد هوشمند

  1.  کیفیتی بالا در نمایش تصویر و همچنین دارای رزولوشن بالا
  2.  دارای محل ذخیره و اشتراک مطالب
  3.  نصب به‌شدت آسان
  4.  افزایش صرفه‌جویی در زمان
  5.  امکان متصل‌شدن به کامپیوتر و لپ‌تاپ
  6.  قادر به لمسی شدن با دست یا قلم
  7.  کاهش آلودگی زیستی

انواع بردهای هوشمند

انواع بردهای هوشمند

بردهای هوشمند عمدتاً به‌عنوان یک ابزار کمک‌آموزشی استفاده می‌شوند. این بردها با‌قدرت بالا و بهترین کیفیت جایگزینی مناسب برای تخته وایت‌بردهای قدیمی هستند. کپی بردهای هوشمند انواع مختلفی داشته که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

برد هوشمند مدل مگنتی

بردهای هوشمند مگنتی از نمونه‌ی تک‌کاربره بوده که از تکنولوژی الکترومگنت در آن استفاده می‌شود. این برد سرعت نوشتاری بسیار بالایی دارد و تنها با قلم مخصوص به خود، کار می‌کند. همین دلیل موجب بالارفتن دقت، ظرافت و سرعت بالا نسبت به بقیه بردها محسوب می‌شود.

برد هوشمند مگنتی، تخته‌ای لمسی بوده که در زیر صفحه آن سنسورها قرار گرفته‌اند و هنگام تماس نوک قلم مخصوص یا انگشتان دست سنسور مکان مورد‌نظر را تشخیص می‌دهد. بدنه این بردها از پشت به سطح رویی آن به ترتیب از ورق گالوانیکی، فوم فشرده، ورق استیل به همراه روکش پلاستیکی تشکیل شده است.

برد هوشمند مدل لمسی

برد هوشمند مدل لمسی ساختاری شبیه به بردهای مگنتی دارد سطح پشتی آن گالوانیزه قسمت میانی فوم فشرده و سطح رویی آن از ورق‌های استیل به همراه قابی از جنس آلومینیوم تشکیل شده است. تنها تفاوت این برد قرارگیری سنسورهای آن در چارچوب و قسمت کناری آن بوده است.

این مدل نسبت به برد مگنتی مقاوم‌تر بوده که یکی از دلایل محبوبیت بیشتر آن به‌حساب می‌آید. این برد قابلیت تعمیرپذیری داشته و در مواردی مانند تعویض قسمت سطحی برد با کمترین قیمت این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند در صورتی که تعویض قطعات بردها مشکل‌ساز است.

کپی برد هوشمند

در تمام مراکز آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها به طور مداوم جزوه ‌برداری از تخته معمولی مشکلات زیادی نظیر زمان بر بودن و خستگی مخاطبان را در جلسه به همراه دارد. برای افرادی که مشکل بینایی دارند یا دست چپ هستند این مشکل دوبرابر می‌شود تا جایی که در انتقال اطلاعات به جزوه خود دچار اشتباه می‌شوند.

امروزه کپی بردها تمامی مشکلات را حل کرده‌اند. صفحه کلی کپی بردها مانند بردهای معمولی و قابلیت نوشتن با ماژیک وایت‌برد را دارد با یک تفاوت که صفحه کپی برد متحرک بوده و پس از پرشدن آن با کلیک دکمه پرینت صفحه حرکت کرده و به همراه پرینتر برگه چاپ یا در حافظه کپی برد ذخیره می‌شود.

مدل‌های قدیمی کپی برد دارای پرینترهای مخصوص بوده و فقط با آن پرینتر قادر به چاپ برگه‌ها بودند و در صورت خرابی آن دیگر امکان چاپ وجود نداشت. امروزه با نوع جدید کپی بردها با اتصال به کامپیوتر مطالب اسکن و در کامپیوتر یا لپ‌تاپ ذخیره می‌شوند. در نهایت با هر نوع از پرینترها امکان چاپ فراهم می‌شود.

اسمارت کپ

اسمارت کپ‌ها مانند تخته وایت‌برد عمل می‌کنند که می‌توان روی آن‌ها نوشت و مطالب را پاک کرد. در اسمارت کپ بعد از نوشتن به جای چاپ‌کردن یا اسکن با بلوتوث به اسمارت کپ متصل می‌شوید و هر تغییر مانند نوشتن، ترسیم شکل و غیره روی صفحه گوشی شما نمایش داده می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد کپی برد هوشمند

مهم‌ترین کاربرد کپی برد هوشمند

بردهای هوشمند به افراد اجازه می‌دهند تا همگی به طور مشترک یاد بگیرند که فایل‌های آموزشی خود را به اشتراک بگذارند و از نرم‌افزارهای آموزشی استفاده بیشتری داشته باشند. در ادامه پنج مورد از مهم‌ترین کاربردهای برد هوشمند را ذکر می‌کنیم.

امکان افزایش مشارکت دانش‌آموزان

دانش‌آموزان امروزه با سیستم‌های رایانه‌ای و موبایل‌های هوشمند بیشتر ارتباط برقرار می‌کنند به همین دلیل محققان اعتقاد دارند که با ابزارهای دیجیتال بهتر مطالب را یاد می‌گیرند. یکی از محققان در یافته‌های خود استفاده از برد هوشمند را دلیلی بر افزایش مشارکت و درک بهتر دانش‌آموزان می‌داند.

معلمان و استادان موضوعات خود را روی بردهای هوشمند با استفاده از هایلایت کردن برخی مطالب، برجسته‌سازی، دایره و فلش، بزرگ‌نمایی برخی مطالب و همچنین اشتراک‌گذاری ویدیوها و تصاویر مطالب پویاتری را ارائه می‌‌دهند. برد هوشمند به چند قسمت تبدیل می‌شود تا هم‌زمان چند نفر روی آن کار کنند.

درنظرگرفتن سبک‌های مختلف یادگیری

اگر یک کودک یا دانش‌آموز بینا و معمولی باشد، دانش‌آموز دیگر شنیداری یا نابینا باشد، و شاید دانش‌آموزی حرکتی یا ناشنوا باشد بردهای هوشمند برای تمامی آنها مناسب است و هیچ تبعیضی برای آنها قائل نشده و همگی امکان استفاده از کپی برد هوشمند را دارند.

دانش‌آموزان بصری از فواید بردهای هوشمند بهره می‌برند. به این صورت که زبان‌آموزهای شنوایی امکان گوش‌دادن به محتواهای چندرسانه‌ای را دارند، زبان‌آموزهای عملی با نوشتن روی تخته مطالب را فرا‌می‌گیرند. مربیان با استفاده از انگشتانشان روی برد قادر به آموزش گروهی و حتی تک‌به‌تک هستند.

بیشتر بدانید: چگونگی هوشمندسازی تلویزیون ها با فریم های لمسی

ذخیره و به‌اشتراک‌گذاری مطالب

امروزه به‌وسیله کپی برد هوشمند معلمان و استادان به‌راحتی با گرفتن اسکرین‌شات و حتی ذخیره فیلم آموزشی فوراً آن را برای همکاران یا دانش‌آموزانی که نیاز دارند ارسال می‌کنند. گزینه‌های این کپی برد نامحدود بوده و کارهای متفاوتی را پوشش می‌دهد.

معلمان می‌توانند یادداشت‌های نوشته شده خود را ذخیره کنند تا اگر در وسط تدریس مطلب به هر دلیلی قطع شد جلسات آینده امکان ادامه را داشته باشند. حتی معلمان با ارسال تمامی مطالب برای دانش‌آموزان امکان مرور و مطالعه را برای آنها فراهم می‌کنند که این امر برای دانش‌آموزان بسیار مفید بوده است.

کلاس درس برای همه بدون محدودیت مکانی

اگر به دلایل مختلف دانش‌آموزان یا دانشجویان نتوانند در کلاس حضور داشته باشند و بخواهند از دور در کلاس درسی شرکت کنند کپی برد هوشمند کار را برای آنها راحت کرده است. این افراد می‌توانند با اشتراک‌ گذاشتن صفحه رایانه روی گوشی یا هر وسیله دیگر به طور هم‌زمان و آنلاین در کلاس‌ها شرکت کنند.

دانش‌آموزان در خانه یا هر مکان دیگری به کمک این کلاس مجازی می‌توانند تمام درس و کارهایی که معلم در کلاس انجام می‌دهد را ببینند و با هم‌کلاسیان خود ارتباط برقرار کرده که این امر نه‌تنها یادگیری ترکیبی را تقویت می‌کند؛ بلکه آن را به امری بسیار آسان و کاربردی تبدیل می‌کند.

افزایش موفقیت دانش‌آموزان

با‌توجه‌به اینکه بردهای هوشمند فرایند یادگیری دانش‌آموزان را تقویت می‌کنند مدارسی که دارای این برد هوشمند هستند در واقع برای دانش‌آموزان خود سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند. این امر که استفاده از این برد هوشمند بسیار راحت است کار را برای شما آسان‌تر کرده است.

مطالعاتی در دانشگاه آتاتورک ثابت کرد دانش‌آموزانی که از طریق این بردها آموزش‌دیده‌اند در آزمون‌های استاندارد بسیار بهتر عمل کرده و موفق‌تر هستند. همین مطالعه به این اشاره کرده که نقاشی‌ها، نمادها، طرح‌های صفحه‌نمایش و غیره یادگیری را بسیار تسهیل کرده است.

سایر امکانات کپی برد هوشمند

سایر امکانات کپی برد هوشمند

  • قابلیت سازگاری با تمام نرم‌افزارهای ویندوز
  • امکان تشکیل صفحات نامحدود بدون سختی
  •  امکان استفاده 4 کاربر به طور هم‌زمان
  •  قادر به تشخیص دست‌نوشته‌ها و تبدیل آنها به درسنامه یا نوشته
  •  نصب آسان روی پایه یا دیوار
  •  داشتن منوی فارسی
  •  قادر به نوشتن روی برد با ماژیک مخصوص
  •  استفاده از قلم یا دست برای نگارش به دلیل تکنولوژی مادون‌قرمز
  •  قابلیت ذخیره فایل‌ها با انواعی از فرمت‌ها
  •  نمایش ویدیو‌ها، تصاویر و تمامی ارائه‌ها بدون محدودیت
  •  ویرایش محتواهای دیجیتالی و حاشیه‌نویسی آن‌ها، بررسی و گشتن در سایت‌های اینترنت

سخن پایانی

استفاده از کپی برد هوشمند و اتصال به آن بسیار راحت و بدون هیچ پیچیدگی است. این برد در دسته فناوری‌هایی بوده که با آمدنش گره بسیاری از مشکلات را می‌گشاید. کپی بردهای هوشمند در کنار برخی از ابزار مانند پروژکتور و ویدئو یک سیستم آموزشی بسیار قوی هستند.

مقاله مرتبط: تخته هوشمند لمسی چیست و چه مزایایی دارد

مقالات اخیر

VIEW ALL -
TOP