اهمیت سیستم نوبت دهی در سازمان ها و مراکز درمانی

/ / بلاگ
اهمیت سیستم نوبت دهی

همان طور که می دانید کیوسک های لمسی کاربردهای بسیاری در مشاغل مختلف دارد. کیوسک لمسی نوبت دهی یکی از انواع متنوع کاربری های کیوسک های تاچ می باشد. امروزه سیستم های نوبت دهی اتوماتیک در جهان از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار می باشند. وجود این نوع سیستم ها جهت کاربری در کلیه مراکزی که تعداد ارباب رجوع بالایی دارند بسیار ضروری و لازم می باشد. تحقیقات نشان داده است که سیستم نوبت دهی علاوه بر آن که به بازده کار سازمان می افزاید، بلکه از تاثیرات منفی روحی و روانی  و بی نظمی در محیط کار به میزان قابل توجهی می کاهد.

کیوسک لمسی نوبت دهی در موارد بسیاری از جمله نوبت دهی بیمارستانی، کلینیک های پزشکی، سیستم نوبت دهی مطب، سیستم نوبت دهی آزمایشگاهی، سیستم نوبت دهی مراکز تصویر برداری، سیستم نوبت دهی بانکی، نوبت دهی برای دفاتر خدمات قضائی و غیره کاربرد دارند.

از مهم ترین قابلیت های این تجهیزات می توان به برقراری نظم و مدیریت صف اشاره کرد؛ در واقع با کمک کیوسک های نوبت دهی می توان از ازدحام جمعیت در مقابل باج های خدمت دهنده جلوگیری کرد. کاهش هزینه های استخدام نیروی کار و افزایش راندمان کاری محیط از دیگر مزایای استفاده از این تجهیزات به شمار می آیند.

سیستم صف و مدیریت صف

وقتی به صف فکر می کنیم، کلمات “ازدحام”، “حضور بیش از حد افراد” و “اتلاف وقت” به ذهنمان خطور می کند. اما اجازه دهید آن را به صورت علمی بیان کنیم: صف چیست؟ صف به خطی از افرادی گفته می شود که منتظر خدمات یا محصولات هستند.
پس مدیریت صف چیست؟ مدیریت صف مجموعه ای از اصول با هدف کنترل جریان مشتریان و بهینه سازی تجربه صف برای آنهاست.

برای اجرای عملیات مدیریت صف و جلوگیری از ازدیاد جمعیت به یک سری راه کار های اصولی نیاز است تا بر اساس آن بتوان راندمان کاری را افزایش داد. اجرای این متد علاوه بر آگاهی و دانش، به تجهیزات مهمی نیز نیاز دارد که وجود آن ها می تواند روند مدیریت صف و به اجرا در آوردن آن را به سمت جلو سوق دهد.

اهمیت سیستم نوبت دهی در سازمان ها و مراکز درمانی

سیستم نوبت دهی چیست

سیستم نوبت دهی که به عنوان سیستم مدیریت صف نیز شناخته می شود، شامل تعدادی ابزار مختلف است که برای تحلیل و مدیریت جریان بازدیدکنندگان استفاده می شود. هدف سیستم مدیریت صف (QMS) جلوگیری از تشکیل صف است، اما در نهایت به مدیریت یک کسب و کار و کارکنان آن تا حد امکان می پردازد، نه فقط این هدف و کاربرد. تنظیم فرآیندهای مالی و ارائه روش‌های پرداخت جدید از دیگر خدمات قابل انتظار از سیستم مدیریت صف است.
با به اجرا درآمدن فرایند سیستم نوبت دهی، شلوغی و ازدحام به معنای واقعی از بین می رود و روش های نوین جایگزین راهکارهای سنتی خواهد شد. برقراری نظم انظباط در محیط های کاری مختلف توسط سیستم نوبت دهی با هدف ارزشمند شناختن وقت ارباب رجوع اجرا می شود و همین امر سبب شده که مراجعه کنندگان بتوانند برنامه ریزی دقیق برای امورات روزانه خود داشته باشند.

انواع سیستم نوبت دهی

شرکت ها از نظر اندازه، نوع مشتریان و خدماتی که ارائه می دهند بسیار متفاوت هستند. به همین دلیل سیستم های خطی باید ویژگی های متفاوتی داشته باشند. در سال های اخیر بسته به نیاز مشاغل مختلف مانند بانک ها، دفاتر گردشگری، مطب های پزشکی، کلینیک ها، آرایشگاه ها، تعمیرگاه ها و هر کسب و کاری که مشتریان و مراجعه کنندگان حضوری خودشان را دارد، سیستم های نوبت دهی متفاوتی را دارا می باشند.
با بکارگیری تجهیزات مناسب و به اجرا درآوردن سیستم نوبت دهی؛ ارباب رجوع قادر به برنامه ریزی دقیقتر برای انجام امورات کاری و شخصی خود است. با کمک این تجهیزات فرد می تواند نوبت خود را ثبت و در بازه زمانی مشخص شده به دیگر امورات خود بپردازد. تنوع در طراحی و تولید سیستم نوبت دهی سبب شده تا مشاغل مختلف بتوانند بر اساس نیاز شغلی خود از مدل های متنوع استفاده نمایند که هر یک قابلیت های خاصی را در اختیار کارفرمایان قرار می دهد. در این قسمت با چند نوع از این سیستم های نوبت دهی آشنا می شویم.
کیوسک نوبت دهی

1- نوبت دهی حضوری یا فیزیکی

سیستم نوبت دهی فیزیکی امکان برنامه ریزی انواع خدمات و ثبت صف مشتریان پس از انتخاب را فراهم می کند. این سیستم هوشمند قادر است زمان انتظار مشتری و تعداد افراد مقابل او را تعیین کند. صف افراد توسط یک سیستم هوشمند ایجاد می شود و به این ترتیب مشتریان بدون ایجاد صف می توانند به صورت منظم و محترمانه از خدمات استفاده کنند.
ارائه دهنده خدمات با لمس یک دکمه به نوبت مشتریان را اطلاع می دهد و خدمات مورد نظر را ارائه می دهد. در ایران بانک ها اولین سازمان ها و موسسات دولتی هستند که از خدمات نوبت دهی فیزیکی استفاده می کنند. این سیستم به قدری موثر و کارآمد است که خیلی سریع تعداد زیادی طرفدار به دست آورده است. برخی از نانوایی ها حتی این سیستم ها را برای مدیریت صف های مشتریان خریداری می کنند.
استفاده از این تجهیزات مزایا زیادی را به همراه دارد که از مهم ترین آن ها می توان به افزایش راندمان کاری، تقسیم کار بین کارکنان در شرایط مساوی و دلخواه، ارائه خدمات خاص به مشتریان ویژه، کنترل و مدیریت از طریق دریافت گزارشات از تمام شعبات و غیره اشاره کرد.
سیستم نوبت دهی پیامکی

2-نوبت دهی پیامکی

با گسترش استفاده از تلفن همراه در سراسر جهان، این فناوری جدید برای ارائه خدمات مختلف مورد استفاده قرار گرفت. امروزه زندگی بدون تلفن همراه برای اکثر مردم غیرقابل تصور است. سیستم نوبت دهی پیامکس از تلفن همراه برای خدمات رسانی به مشتریان استفاده می کند.
این سیستم در دسترس عموم است و به آنها اجازه می دهد هر زمان که بخواهند نوبت خود را ثبت کنند. با کمک این سامانه اپراتور می تواند به راحتی مراجعه کننده را از مراجعه بعدی مطلع کرده و پیامک یادآوری را برای وی ارسال کند. استفاده از این روش در کلینیک ها و مطب پزشکان رایج است و در ابتدا در این مراکز استفاده می شد. به کمک این روش عباراتی مانند بی نظمی، بی حوصلگی و اتلاف وقت در عملکرد سازمان بی معنی می شود.
با کمک سیستم نوبت دهی پیامکی افراد می توانند برنامه ریزی کاری و شخصی دقیق تر داشته باشند. مشاغل زیادی از این روش برای برقراری ارتباط با ارباب رجوع استفاده می کنند، پزشکان، وکلا، مراکز درمانی، سالن های زیبایی، کلینیک ها و غیره از مهم ترین این مشاغل به شمار می آیند.
سیستم نوبت دهی اینترنتی

3- نوبت دهی اینترنتی

سیستم نوبت دهی اینترنتی روشی پیشرفته برای مدیریت صفوف است که تغییرات زیادی کرده اند. امروزه استفاده از روش های مختلف آنلاین امکان دریافت نوبت بصورت غیرحضوری افراد را فراهم کرده است. با چند کلیک ساده، کاربر می تواند با چند کلیک در هر زمان و مکان نوبت خود را ثبت کرده و از زمان مراجعه بعدی خود مطلع شود. استفاده از این سیستم بسیار ساده است و نیازی به نرم افزار و سخت افزار خاصی ندارد و مانند نصب سیستم نوبت دهی فیزیکی به کابل کشی و تجهیزات دیگری نیاز ندارد.
نوبت دهی اینترنتی بسیار منعطف است و قابلیت برنامه ریزی و اجرا برای کسب و کارهای مختلف را دارد. استفاده از این سیستم های اینترنتی باعث می شود که کسب و کار شما در 24 ساعت شبانه روز در دسترس مشتریان باشد، بنابراین افزایش سطح درآمد امری طبیعی و مورد انتظار است. نرم افزار نوبت دهی دارای داشبورد کاربری ساده می باشد و تمامی کارمندان بدون نیاز به دانش فنی خاص می توانند به راحتی از آن استفاده کنند.
کاهش زمان انتظار برای ثبت نوبت، افزایش باردهی و راندمان کاری، قابلیت دریافت گزارش از نحوه عملکرد کارکنان و شعبات زیربط، دسترسی بدون محدودیت و غیره از مهم ترین ویژگی های این نوع از سیتم نوبت دهی است که برای داشتن آن نیاز نیست هزینه های زیادی را صرف نمایید.

اهمیت و نقش سیستم نوبت دهی در بانک ها

با این که امروزه بانکداری اینترنتی، پیامکی و مبتنی تلفن همراه کارهای زیادی را جهت بهبود رضایت مشتریان و تسریع در اعمال پرداخت انجام داده ‌اند، اما جهت ارائه بهینه خدمات مشتریان به خصوص زمانی که توسط تلفن همراه و یک وب سایت فعالیت آن ها انجام نمی شود و نیازمند مراجعه به بانک هستند. برای همین منظور مکان شعبه فیزیکی هنوز یک دارایی مهم برای هر بانک به شمار می آید.

استفاده از سیستم نوبت دهی دربانک ها نظم را برقرار و مدیریت را ساده تر می کند. با وجود این امکانات افراد مراجعه کننده می توانند بدون نیاز به حضور در صف، از داشتن نوبت خود مطمئن باشند. سیستم های نوبت دهی فیزیکی با صدور قبض و رسید نوبت دهی اطلاعات کاملی از نوبت فرد، تعداد افراد در صف انتظار و بازه زمانی که باید منتظر بود را در اختیار فرد قرار می دهد.

با توجه به قابلیت فوق افراد می توانند بر اساس بازه زمانی که برای آن ها در نظر گرفته شده، به دیگر امور کاری و شخصی خود بپردازند. بطور کلی وجود این سیستم در بانک ها راهی مطمئن برای فرهنگ سازی بی درسر و کار آمد است و افراد ناخودآگاه از آن پیروی می کنند.

لزوم استفاده از سیستم نوبت دهی در دفاتر خدمات قضایی

واضح است که اعمال مدیریت صف در مراکزی همچون دفاتر خدمات قضایی با توجه به نوع خدماتی که ارائه می کنند، به آسانی قابل اجرا نمی باشد. در واقع تجمع مشتریان و ارباب رجوع و حضور آن ها در دفاتر خدمات قضایی و اضطراب و نگرانی ای که این مشتریان تحمل می کنند، کار مدیریت آن ها بسیار مشکل خواهد بود. کسانی که به این مراکز مراجعه می کنند، همگی به گونه ای با یک مشکل قضایی درگیر هستند و اکثراً یک درگیری و پرونده حقوقی در جریان دارند که این امر بر آستانۀ تحمل این افراد تأثیر بسیار منفی می گذارد. این افراد معمولاً به صورت ناخواسته ای وارد یک جریان پر از تنش و استرس شده اند و حالا جهت پیگیری امور مربوط به این مسئله مجبور به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی شده اند.

استفاده از سیستم نوبت دهی در دفاتر قضایی علاوه بر برقراری نظم، باعث پیشگیری از هرگونه بحث در میان حاضرین خواهد شد و افراد با ورود به دفاتر ابتدا به سراغ دستگاه و تجهیزات نوبت دهی خواهند رفت. در صورت نبود این تجهیزات با توجه به ازدیاد جمعیت در این اماکن، هر متقاضی باید زمان طاقت فرسایی را برای یافتن آخرین فرد در صف صرف کند؛ این از طاقت افرادی که هر یک با درگیری ذهنی و مشغله فکری خاصی مواجه هستند، به دور است.

کیوسک لمسی نوبت دهی

سیستم نوبت دهی در دفاتر خدمات قضایی

سیستم نوبت دهی در بیمارستان و مراکز درمانی

سیستم نوبت دهی بیمارستان و مراکز درمانی با هدف فراهم کردن محیطی با نظم و آرامش، معرفی پزشکان و متخصصان و اعلام زمان حضور پزشکان، همچنین می تواند در زمینه نوبت توسط بیماران و مراجعه‌ کنندگان سرعت و نظم ویژه ای ایجاد کند. این مدل سیستم نوبت دهی به طوری طراحی شده که مناسب مراکز بزرگ و پر جمعیت مانند بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی بوده و بر خلاف دستگاه‌ های نوبت دهی بانکی که به شکل تک‌ بعدی عمل می‌ کنند، همه جانبه و چند بعدی نیازهای یک مرکز بزرگ را تأمین می کند. جامع بودن این سیستم نوبت دهی یکی از نکات بسیار مهم آن می ‌باشد که سبب ایجاد تمایزآن نسبت به دیگر سیستم‌ های نوبت دهی شده است.

یکی از مشکلات مراکز بهداشتی درمانی به ویژه در فصولی که به دلیل شیوع انواع ویروس ها تعداد مراجعین در درمانگاه ها و مطب ها زیاد است. این مشکل از یک طرف برای مشتریان و همراهانشان که به دلیل کسالت و بیماری بی تابی می کنند سخت و آزاردهنده است. از طرفی برای کارکنان مرکز بهداشت که ساعت ها مشغول پاسخگویی به مراجعین هستند، نمی توانند به موقع و دقیق به هر مراجعه کننده پاسخ دهند.

برای رفع این مشکل و سهولت در رزرو مراکز درمانی با خدمات مورد نظر، راهکار «کیوسک نوبت دهی» می باشد. در این کیوسک مجهز به نرم افزار متصل به نرم افزار اصلی مرکز درمانی HIS، مشتریان می توانند با تماس با خدمات یا پزشکان مورد نظر، نوبت های قابل رزرو را از کلینیک ها رزرو کنند. در مرحله بعد یکی از نوبت های موجود پزشک یا کلینیک مربوطه را انتخاب کرده و اطلاعات خود را در صفحه لمسی کیوسک وارد کنید. سپس مبلغ مشخص شده را از طریق دستگاه POS متصل به کیوسک پرداخت کرده و از چاپگر کیوسک رسیدی با اطلاعات نوبت گرفته شده دریافت می کنند.

مطلب پیشنهادی: کیوسک لمسی در نمایشگاه ها و همایش‌ ها

عملکرد سیستم نوبت دهی

در سیستم نوبت دهی دریافت نوبت به شکل های زیر امکان پذیر می باشد:

  • مراجعه حضوری به مراکز درمانی و دریافت نوبت از کیوسک ‌های لمسی نوبت دهی مستقر در آن جا
  • تماس تلفنی و نوبت دهی از طریق سیستم تلفن گویا امکان پذیر می باشد
  • انجام نوبت دهی ازطریق ارسال پیامک قابل انجام است
  • نوبت دهی به صورت آنلاین از طریق سایت امکان پذیر است

نرم افزار نوبت دهی

قابلیت ‌های نرم افزار نوبت دهی

  • صف بندی مراجعه کنندگان
  • قابلیت معرفی پزشکان و متخصصان و اعلام تخصص و زمان حضور آن‌ ها را دارا می باشد.
  • قابلیت تعیین نوبت توسط بیماران و مراجعه کنندگان را دارد.
  • دریافت برگه پرینت نوبت گیرندگان از طریق پیامک یا تلفن گویا از طریق کیوسک لمسی امکان پذیر می باشد.
  • می تواند تعداد پذیرش‌های پزشک یا مسئول را محدود کند.
  • قابلیت تغییر متن برگه پرینت را دارا می باشد.

قابلیت منحصر به فرد سیستم نوبت دهی لمسی

  •     دارای سخت افزار بیسیم (فراخوان، نمایشگر، سخت افزار پخش صدا) می باشد.
  •     قابلیت ایجاد مراجعه کننده ویژه (VIP) به وسیله اثر انگشت را دارا می باشد.
  •     قابلیت ایجاد مراجعه کننده ویژه (VIP) به وسیله کارت خوان RFID دارا می باشد.

کیوسک نوبت دهی لمسی

تاثیرات استفاده ی صحیح از سیستم نوبت دهی لمسی

  • تجربه و القای حس بهتر به مشتری

این موضوع همانطور که پیدا است باعث ایجاد یک تجربه ایده آل از صف داشته باشد، حضور خود را در یک شعبه بسیار لذت بخش تر می یابند.

  • ارائه خدمات سریع تر به مشتری

سیستم های نوبت دهی دیتک سیستم باعث می شود تا بانک ها بتوانند مشتریان را به شکل کاملاً بهینه و سریع به سمت کارمند مربوطه هدایت کنند تا به آن ها در برطرف کردن مشکلات خود کمک کنند و به کاربران خدمات با کیفیت بیشتری ارائه کنند. علاوه بر این، می تواند از سردرگمی در نوبت دهی بانک ها جلوگیری کند و مشکلات کمتری را برای کاربران ایجاد می کند.

جمع بندی

اهمیت سیستم نوبت دهی در سازمان ها و مراکز درمانی ارتباط مستقیمی به حفظ کرامت انسانی و تکریم حقوق افراد مراجعه کننده دارد. بکارگیری این تجهیزات تاثیر زیادی در فرهنگ سازی درست، اصولی و کم هزینه دارد. با این روش علاوه بر برقراری نظم در محیط، مدیریت صف و کنترل و نظارت بر رفتار مراجعه کنندگان، می توان گزارشات کاملی از نحوه عملکرد کارکنان و میزان رضایت مراجعه کننده از دریافت خدمات، بدست آورد.

مطلب پیشنهادی: همه چیز در مورد کیوسک نوبت دهی و انواع آن

پست های اخیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

TOP